Orgelconcert Waalse Kerk Leiden, zaterdag 10 maart 2018

Het concert wordt gegeven door Theo Jellema. Aanvang 16.30 uur. De toegang is gratis (collecte bij de uitgang) en gratis koffie of thee na afloop.

Theo Jellema studeerde aan het Stedelijk Conservatorium van Groningen in de orgelklas van Wim van Beek. Hij behaalde zijn solodiploma met onderscheiding in 1978. Hij was organist van achtereenvolgens de Lutherse kerk in Leeuwarden (Van Dam-orgel, 1869), de Martinikerk in Franeker (Van Dam-orgel, 1842), en de Grote- of Jacobijnerkerk in Leeuwarden (hoofdorgel van Christian Müller, 1727). Van 1983 tot 1989 was hij docent orgel aan de conservatoria van Groningen, Zwolle en Arnhem. Hij gaf een groot aantal concerten, zowel in Europese landen als in Japan, evenals meestercursussen en ‘workshops’. Hij speelde verschillende ‘integrales’: alle orgelwerken van César Franck – Martinikerk (Franeker), het orgeloeuvre van Olivier Messiaen – Grote Kerk (Leeuwarden), Martinikerk (Franeker) en Sint-Martinuskerk (Sneek), een J.S. Bach-integrale – Grote Kerk (Leeuwarden), en de Pièces de Fantaisie van Louis Vierne – Martinikerk (Franeker). Theo Jellema is regelmatig jurylid bij orgelconcoursen en ook werkzaam als orgeladviseur, onder meer voor de Commissie orgelzaken van de PKN. Hij is artistiek adviseur van de Stichting Organum Frisicum en redacteur van de Friese Orgelkrant. Sinds 2017 is Theo Jellema stadsorganist van Leeuwarden.